neděle 29. ledna 2012

Daniel Clowes

Původně jsem měl v záměru recenzovat potřeby a pomůcky, které využívám ke kresbě a inkingu. Trvalo docela dlouho než jsem našel správné postupy a našel ty správné nástroje. Přestože jsem se jaksi ustálil na současném výběru, nepochybuji, že hledání správných nástrojů není konečné. Snažil jsem ptát a hledat na internetu i v příručkách, avšak nalezení takových podkladů nebylo nic snadného, proto jsem je chtěl uveřejnit zde. Chtěl. 
Budu se ale raději věnovat jiné části mého nedávno založeného blogu. A to předávání informací o oblíbených autorech. V minulém příspěvku jsem tak trochu zalhal, neboť se recenzím chci věnovat.. . Inu nebudu nic prodlužovat a začnu s autorem, který mě oslovil jak kresbou, tak literární stránkou. 





Daniel Clowes

se narodil 14. dubna 1961, v Chicagu ve státě Illinois jako Daniel Gillespie Clowes. V roce 1979 dokončil střední školu University of Chicago Laboratory Schools, následně se vydal na Pratt Institute v Brooklynu. Po získání titulu BFA (MgA.) se neúspěšně pokoušel najít práci jako ilustrátor. V roce 1985 Clowes napsal svůj první příběh Lloyd Llewellyn pod hlavičkou Fantagraphics books, inc. (nadále jen FBI).  V roce 1989 FBI vydalo první vydání jeho pravidelného komiksového sborníku Eightball, ze kterého následně vzešlo mnoho samostatných počinů ve formě grafického románu (sám Daniel Clowes nemá označení graphic novel příliš v lásce), které se dočkaly ocenění jak u kritiky, tak i u čtenářů, neboť knihy dosahovaly prodejnosti spíše vídané u komiksů hlavního proudu. Eightball se stal kultovním počinem mezi undergroundovými komiksy a posbíral mnoho nejdůležitějších cen komiksového světa (Harvey, Eisner a Ignatz Comics Award). Například Matt Groening, tvůrce The Simpsons, uvádí Eightball jako svůj nejoblíbenější komiks. Prvních pár vydání EightBall obvykle obsahovalo komediální příběhy, v nichž vystupovaly absurdní postavy Shamrock Squid a Grip Glutz. Současně s nimi dílem probíhal satirický příběh Art School Confidential. Prvním příběhem, jež se v Eightball začal pravidelněji a dlouhodoběji objevovat je Like a Velvet Glove Cast in Iron.
Pro příběh prvních deseti vydání je charakteristická komplexní surrealistická dějová linka, nicméně v další číslech se Clowes zaměřuje na delší příběhy. Z nich jest nutné uvést Ghost World, který leží právě vedle mě na opěradle křesla. A níže mu věnuji větší část této recenze. V roce 1997 byl vydán jako sbírka, poté, co se objevoval v Eighball (č. 11-18). GW byl v roce 2001 zfilmován Terry Zwigoffem, následně byli Terry i Clowes nominováni na cenu Academy Awards za scénář.
V číslech 19-21 se objevuje příběh David Boring, který je následně vydán ve formě grafické novely nakladatelstvím Pantheon Books.
Současná čísla Eightballu obsahují příběh Death Ray.
Daniel Clowes žije v Oaklandu ve státě California s manželkou Erikou a synem Charliem.










Ghost World

Jak jsem již předeslal chci psát o knize, která je jedním z mých nejoblíbenějších komiksových děl. A to jest Ghost World. Tuto knihu jsem si dlouho přál a dostal ji darem a musím přiznat, že to byl jeden z nejlepších darů, jaké jsem, kdy dostal. Mám vydání Special Edition, které kromě příběhu GW, obsahuje také množství fotografií z natáčení filmu, scénář k filmu a příspěvek režiséra Terryho Zwigoffa zabývající se hudební složkou filmu. Také obsahuje sloupek zmiňující se o Sophii Crumb, což je dcera dalšího významného a velmi uznávaného komiksového tvůrce Roberta Crumba. Jejím podstatným příspěvek bylo v podstatě vytvoření sketchbooku Enid a dalších děl vyskytujících se ve filmu. Původně měli být dílem Clowese, nicméně ten přesvědčil Zwigoffa, že rozdíl mezi jeho dílem a dílem dívčím je propastný. Cituji: „I can't draw like a girl. It's got to be 'girl art'. It's totally different thing.“ A tak oslovili Sophii, která byla přibližně ve věku Enid. Měla již spoustu sketchbooku a po malých úpravách byli schopni dosáhnout podoby prací, které seděli přesně pro Enid. Jelikož Sophie nyní žije ve Francie, komunikace mezi nimi probíhala skrzy emaily, ve kterých Clowes posílal hrubé náčrty a fotografie, aby je Sophie ztvárnila svým stylem. O Sophii toho moc nevím, ale v příštím příspěvku se budu věnovat jejímu otci Robertu, o kterém natočil Terry Zwigoff výborný dokument, nazvaný jednoduše Crumb. 

Kniha začíná stránkou s názvem „Kde jsou nyní?“ a popisuje se na ní, kam se hlavní postavy dostali poté, co dospěli. Následuje úvod sepsaný Clowesem, ve kterém popisuje své peripetie okolo kreslení a vlastně i peripetie svého života. Uvádí zajímavou historku, která popisuje trapný okamžik, jež se odehrál při setkání s obchodníkem, který chtěl investovat do GW filmu. Aby ukázal svůj zájem na tomto projektu a vůbec obeznámenost s materiálem, zeptal se Daniela, kdo by podle něj měl hrát postavu Allena Weinsteina. Na to se Daniel, zeptal: „Koho?“. Po dlouhé pauze se obchodník otázal: „ Je to přeci vaše kniha?“ Následně píše, že nemusí dodávat, že se kontrakt neuskutečnil. 
Jak popisuje Clowes vznik GW? Následně: „V roce 1993 jsem zrovna dokončil Like a  Velvet Glove Cast in Iron (deset dílů), abych zjistil jak je pár postav schopno udržet příběh od začátku do konce. Rozhodl jsem se, že v mém dalším delším díle se budu vyhýbat komplikovanému příběhu o mnoha postavách a zredukuji jej na nejjednodušší situaci – dvě postavy v omezeném uzavřeném světě, s tím, že každá episoda bude fungovat sama o sobě.“ 
Dále popisuje další peripetie se svým přítelem Charlesem Schneiderem v LA, o kterém tvrdí, že byl dalším významným vlivem při procesu vytváření GW.

Ghost World mám velmi rád, velmi mě baví kresba o pár linkách, která zpočátku může působit jednoduše a primitivně, ale sám z vlastní zkušenosti vím, jak je velmi těžké nakreslit právě tu jednu správnou linku místo pěti navíc. Sám Clowes říká, že mu trvalo nejméně dvacet let než přišel na to jak kreslit. Co se týče vizuální stránky je úsporná i z hlediska colouringu. Barvu tu zastupuje jediná a to řekněme zelená. Chvíli mi trvalo než jsem tomu přišel na chuť, poté se mi tento přístup velmi zalíbil, neboť umožňuje promyšlené zacházení se světlem a stíny bez potřeby používat ke stínování čar tuže a zanechává tak kresbu jednoduchou a lineární, aniž by vypadala obyčejně či hloupě. Rozhodně nečekejte nic ve stylu Marvel či DC, v takzvaném cutting edge style. Nic proti tomu, ale moc mě ta přehnaná dynamika a vynucenost dramatického efektu nebere. Inu bylo by zajímavé vidět nakresleného Spidermana Clowesem, rozhodně by ale nebylo moc zajímavé vidět GW nakreslený někým z Dc.. 
Forma dokonala ilustruje obsah. GW je příběhem dvou dívek, absolventek střední školy, které se cítí ztraceny v prázdném světě. Neschopnost Enid začlenit se do společnosti a najít si své místo je myslím pro část současné mládeže signifikantní. Netvrdím, že by nebyla i dříve, avšak v dnešním světě, ve kterém se rozpadají či rozpadly ideály rodiny a přátelství, kdy je spousta lidí odtržena od dřívějších pevných vazeb, jež ustavovaly společnost, může být tato neschopnost četnější a snadněji k nalezení. Pusté americké ulice nebo tak působící, obchodní střediska, falešná like 50's restaurace, sexshop, malý krámek, ve kterém pracuje další důležitá postava příběhu Josh – prostě všudepřítomné rekvizity současného urbanistického vzhledu města, jsou dějištěm, na kterém se odvíjí na první pohled stejně prázdný a obyčejný příběh hlavních postav.  Značná deprimovanost a znuděnost jsou dalšími příznaky obou postav, které se jim snaží bránit cynickým kolkování a nálepkováním všeho okolo. 
Enid i Rebecca jsou postavy volně založeny a inspirovány dívkami, jež Clowes potkal na umělecké škole. Zmiňuje se o těch typech holek, které jsou naštvané a deprimované a svůj hněv tak přenáší do kreseb a také poznamenává, že většina z těchto umělecky založených dívek měla vždy nějaký svůj side-kick friend, nějakého přítele nebo kamarádku, bez které nemohla být. Většinu času trávili spolu a budoucnost si jinak než ve společné koexistenci nedovedli představit. Samozřejmě příliš často tomu tak nedopadlo, stejně jako v příbehu Enid a Rebecci, ale nebudu dále spoilerovat. 
Většina příběhu působí opravdu depresivně, ale najde se spousta míst, u kterých se milovníci cynismu a sarkastických narážek značně pobaví. Příběh je vůbec velmi důkladně vystavěn a působil na mne až neskutečně silně. Podivné.. kdo by to byl řekl, že se to stane u příběhu dvou náctiletých slečen. Jenže je  jednodušší se ztotožnit s deprimovanou cynickou a celou kulturou znuděnou slečnou než s nadopovaným body-builderem odkopávající meteority mimo hranice naší planetární soustavy. Obzvláště pokud popisuje pocity, které sami důvěrně znáte. 
V České republice Ghost World bohužel k dostání není, nikdo se na jeho překlad ještě nevrhl – asi si v nakladatelství myslí, že popisovat pocity odcizení.. a navíc kdo by četl příběh dvou znuděných holek, někde z Ameriky? Takže jediná možnost je v angličtině. Upřímně mi to nevadí, stejně bych do českého vydání nešel, i když mě mrzí, že pro mnohé, kteří neoplývají english language skill, je nemožné se s tímto dílem seznámit. Leda v podobě zmiňovaného filmu, kterým je myslím dobrým exkurzem do jejich světa.




Ghost World i spousta dalších výborných komiksů se dá koupit na webu fantagraphics.


Zdroje: eng.wikipedia.org
            fantagraphics.com
            danielclowes.com
            Ghost World - Special Edition (FBI)






Žádné komentáře:

Okomentovat