Po
nestoudně dlouhé době jsem se dostal k uveřejnění
rozhovoru, který jsem anoncoval již dávno – ještě se štítkem
„brzy zde“. Pracovní vytíženost je zde mou omluvou-výmluvou.
Díky Igoru Kubíčkovi za překlad.
Interview
- Czech
Co
tě zajímá na komiksu, proč se věnuješ právě tomuto médiu?
Už
jako malý kluk jsem jsem miloval komiksy a animáky. Vyrůstal jsem
v 80. letech a zbožňoval akční a dobrodružné věci
typu G.I.Joe a The Real Ghostbusters.
Stejně tak ale i Disneyovky jako Kačeří
příběhy nebo Gumídky. Jsem přesvědčen, že
právě tyto příběhy navržené v Americe a animované v Japonsku
měly obrovský vliv na moji práci. Vždycky jsem chtěl vytvořit
takový živoucí a pestrý svět, jaký jsem vídal v animácích v
dětství, a tak nějak jsem cítil, že komiks bude tou nejlepší
cestou jak toho dosáhnout. Je to vzrušující pocit vytvářet
vlastní světy a pak sledovat, jak rostou.
Líbí
se mi, že Opey je free, pokud si jej budu chtít přečíst v
tištěné podobě, kde jej můžu zakoupit?
Soubor prvních
tři vydání Opey the warhead jsem publikoval na vlastní náklady.
Obsahuje navíc třístránkovou povídku, která se zatím nikde
jinde neobjevila. Dá se koupit tady. Chystám
se vydat další soubor jakmile dokončím páté vydání.
Co
Tě vedlo k uveřejnění a umístění svého díla na web? Je za
tím nějaký postoj či je to způsob jak umožnit širšímu
publiku číst Tvé dílo?
Chtěl
jsem vyprávět příběh, který by se nedal jednoduše zařadit do
nějakého žánru s jasně definovanou skupinou čtenářů.
Internet umožňuje vznikat takovým příběhům, které by jinak,
hlavně díky nakladatelům, vůbec nespatřily světlo světa.
Udělat z Opey the Warhead webový komiks, mi splnilo mé přání
vyprávět příběh tak, jak chci já, aniž bych se musel obávat
toho, že ho nakladatel sestřelí.
Když
jsem viděl Opey the Warhead byl jsem jím nadšen. Musím uznat, že
kreslit umíš velice dobře. Zajímalo by mne, jestli jsi
navštěvoval uměleckou školu nebo jsi samouk? Zabýval jsi se
anatomií a dalšími klasickými kresebnými náměty? Jak
postupuješ při kresbě postav – všechno z hlavy nebo používáš
reference, například fotografie?
Ano,
studoval jsem komiks a anatomii, ale studium jsem nakonec nedokončil.
Na univerzitě jsem navštěvoval kurz Franka Stacka,
jednoho z prvních amerických undergroundových kreslířů. Právě
v jeho hodinách jsem se naučil jak zacházet s tuší (ink).
Frankův vliv na mě byl obrovský a já jsem mu za to velmi zavázán.
Právě díky Franku Stackovi ve svých komiksech
používám tolik šrafování.
Opey
the Warhead poprvé spatřil světlo světa právě v kurzu
komiksového stripu Franka Stacka. Nakreslil jsem několik
jeho malých obrázků jako součást úkolu do školy. Když jsem
studoval na University of Missoury- Columbia, navštěvoval
jsem i kurzy anatomie. Byl to fascinující předmět už z toho
důvodu, že je to základní měřítko pro kresbu postav. Obvykle
si udělám lehký náčrt postavy před tím, než přistoupím k
práci s detaily a šrafování. Občas používám pro inspiraci
fotky, ale spíše jen u pozadí nebo budov. Některé věci si
člověk prostě nevymyslí.
Dočetl
jsem se, že jsi studoval v Japonsku. Spousta umělců často mluví
o pobytech v zahraničí jako o jakési inspirační iniciaci, či
prostě jako o vnuknutí. Jakým směrem Tě tento pobyt ovlivnil?
Japonská
animace mě okouzlila už jako malého kluka. Spousta animáků, na
kterých jsem vyrůstal, byla totiž animována právě v Japonsku.
Když jsem začal chodit na vysokou, byl tam anime klub, kde jsme
měli přístup k obrovskému množství anime a díky tomu jsem se o
to začal více zajímat a víc do toho pronikl. Japonská kultura
mne tak pohltila, že jsem se rozhodl odjet tam studovat. V mém
stylu byl vždycky patrný její velký vliv a samotná návštěva
to ještě utvrdila. Obdivuji způsob, jakým dokáží vyprávět
příběhy. V Japonsku jsem vstoupil do manga klubu a tam se zrodil
hrubý nákres toho, z čeho později vzniklo třetí vydání Opey
the Warhead.
Opey
je pěkný příběh, řekněme, že v něm najdeme docela klasické
téma zasazené do naprosto netradičního prostředí. Nejenom
prostředí je však netradiční, nýbrž i hlavní hrdina. Jak jsi
došel k nápadu, že by Opey měl mít podobu jaderné hlavice?
Líbí
se mi netradiční a neobvyklé charaktery. Když jsem na škole
dával vzniknout Opey, chtěl jsem postavu, která bude
živoucím ztělesněním protikladů. Mám slabost pro
apokalyptické scény a napadlo mě, že by byla sranda,
kdyby Opey vypadal jako atomová bomba a přitom měl
duši nevinného dítěte. Přišlo mi, že by to ve výsledku mohl
být docela sympatický hrdina, jakýsi hybrid Frankensteina a
Charlieho Browna. V původním designu byl Opey bez
šachovnice a měl mnohem kulatější hlavu. Nicméně pár lidem
přišel tak trochu falický, tak jsem mu hlavu zašpičatil a přidal
kostkovaný krk.
Předpokládám,
že jméno Opey má co dočinění s Oppenheimerem.. Je tomu tak?
Je
tomu tak. Jméno je odvozeno od J. Roberta Oppenheimera, jednoho z
předních vědců, kteří se podíleli na vývoji atomové bomby.
Někdy, když chci pojmenovat postavu, vycházím ze jmen hudebníků,
jejichž hudbu poslouchám nebo použiji jména více symbolická,
jako v případě Opey. Občas v narážkách zabrouzdám
k show Andy Griffitha, kde vystupuje malý kluk, který se jmenuje
stejně jako Opey.
Zajímá
mě, jakým způsobem vznikají Tvé příběhy, napíšeš jej prvně
a pak se věnuješ rozvržení stran a kresbě nebo začneš částí,
kterou při kresbě rozvíjíš dále?
Většinou
nejprve udělám hrubý scénář toho, co se bude dít, pak to
nakreslím a leteruji. Tento postup mi pomáhá rozvrhnout si
celý příběh, nespustit směr, kterým se to celé ubírá, a
vychytat všechny mouchy a možné mezery v příběhu.
Bezpochyby
je komiks médium vyžadující velké množství času, Tvé kresby
jsou navíc dosti podrobné, přesto je na webu k nalezení spousta
Tvých prací. Kolik času trávíš kreslením a tvorbou komiksů?
Tvorba Opey je
opravdu časově velmi náročný počin. Jedna stránka mi většinou
zabere 5 až 12 hodin, záleží na množství detailu a celkové
složitosti grafické úpravy. Je to dřina, pro mě ale srdcová
záležitost.
Opey
ovšem není Tvé jediné dílo, další jest např. Anyone but
Virginia nebo Little Miss Doomsday. Na webu jsou jejich části k
přečtení. Je možné některé z Tvých komiksů zakoupit i v
tištěné podobě?
Bohužel
ani jeden z těchto komiksů není k dispozici v tištěné podobě.
Nicméně Anyone
but Virginia je
k dispozici digitálně na Alterna
Press.
Interview
- Anglicky
What
is it that interests you in the field of cartoons? Why did you decide
to dedicate yourself to it?
I've
always loved watching cartoons and reading comics, ever since I was a
kid. I grew up during the eighties and particularly enjoyed the
action/adventure cartoons (such as "G.I. Joe" and "The
Real Ghostbusters") as well as the Disney cartoons at the time
("Ducktales" and "Gummi Bears"). I believe a lot
of those cartoons, with their American designs and Japanese animators
had an enormous influence on my work. I wanted to create as vivid
worlds as I saw in the cartoons of my youth and I felt comics was the
best way to go about it.
I
like that Opey is a freebie. Was it also published as a hard copy? If
yes, where can I get it?
I
did self-publish the first three issues of "Opey the Warhead"
in a collected volume. It also included a three page short story seen
nowhere else. It can be purchased here.
I'll
probably come out with another volume once the fifth issue of the
comic is completed.
What
made you to publish your artwork on the Internet? Is it just a way
how to reach a broader audience, or is it more matter of personal
attitude towards the Internet phenomenon for you?
I
wanted to tell a story that wasn't easily defined by a genre or had
an already established audience. The internet allows you to tell a
story that, otherwise, may have never seen the day if it was up to a
publisher. Making "Opey the Warhead" a webcomic allows me
to tell the story I want to tell without the fear of a publisher
shooting it down.
When
I first saw Opey the Warhead I truly fell for it. I must admit that
you are an exceptional drawer . Do you have any academic background
or are you a self-tought artist? Were
anatomy and other classic drawing themes subject of your interest?
How do you proceed when drawing figures? Do you use any sort of
reference, for example photos, or do you do them so said „without
book“?
I
did have some academic studies with regards to comics and anatomy,
although no degree. When I was in college, I took classes under Frank
Stack, one of the first American underground cartoonists. It was in
his class that I first learned how to ink. His influence on me has
been enormous and I owe a great deal to him. It's because of Stack
that I put so much hatching into my comic pages. I also took some
formal anatomy classes while studying at the University of
Missouri-Columbia.
It
was also in Frank Stack's comic strip classes that I first came up
with "Opey the Warhead". I drew little one page vignettes
featuring the character as a class assignment.
Anatomy
was a fascinating subject, as it's the benchmark for all figure
drawing. I usually do a light sketch of the figure before proceeding
to add detail or inking the figure.
I
do, on occasion, use reference photos, but mainly for backgrounds and
buildings. There's just some things you can't make up.
I
read that you had spent some time in Japan. Many artists refer to
such stays abroad as of creativity boosters or strokes of insiration.
How do you think the stay has influenced you?
I
was enchanted with Japanese animation ever since I was a little guy,
as many of the cartoons I grew up with were animated in that country.
When I went to college, I really began to get into anime and watched
a lot of it in the anime club at the university I was attending. I
found Japanese culture so absorbing that I decided to study abroad
there. The country was amazing. My style has always been influenced
by Japanese animation and my visit to Japan solidified that
influence. I love how they tell stories in that country.
When
I was in Japan, I joined a manga club and came up with an early draft
of what would later be the third issue of "Opey the Warhead".
Opey
has also a nice storyline. The classic motif there is put into rather
an offbeat setting. Similarly, the main character – the hero –
doesn't really fit the common practice. What inspired you to make him
bomb-shaped?
I've
always liked stories about offbeat characters. When I created Opey in
college, I wanted a character who was something of a living
contradiction. I have a passion for apocalyptic imagery and thought
it would be funny to create a character who looked like an atomic
bomb but had the mind and innocence of a child. I figured it would
make for a somewhat sympathetic character, like a hybrid of
Frankenstein and Charlie Brown.
The
original design for Opey had him without the checkers and a much
rounder head. However, some thought he looked a bit phallic, so I
gave him a pointier head and a checkered neck.
I
assume that the title, Oppey, has something to do with Oppenheimer.
Is that really so? Could you provide more info on this?
Opey's
name was, indeed, derived from J. Robert Oppenheimer, one of the
prominent scientists who helped develop the atomic bomb. Often, when
I want to name characters, I'll derive them from musicians whose work
I enjoy or give them symbolic names, like Opey's. I also often like
to slip in references to the "Andy Griffith" show, as that
show has a little boy with the same name as Opey.
Speaking
of the story development, do you have the story first and then focus
on drawing, layout, and lettering, or do you first finish a certain
part which you develop afterwards?
I
usually script out the issue and then draw it and letter it. This
process helps me lay out the story, know where I'm going, and iron
out any plot holes or flaws in the story.
Surely
making comics is a time consuming activity. On the internet, a great
number of your artwork can be found all drawn with a remarkable
amount of detail. How much time do you spent drawing and creating
your cartoons?
Drawing
Opey pages is, indeed, a time-consuming endeavor. It typically takes
me about 5 to 12 hours to complete a page, given the level of detail
and the complexity of the comic's layout. It's a real labor of love,
though.
Since
Opey is not your only work, there are also parts of Anyone but
Virginia and Little Miss Doomsday available for free on the internet.
Is it possible to get hard copies of your works?
Both
of those comics are not available in hard copies, but "Anyone
but Virginia" can be found digitally at Alterna
Press.
Stay
tuned.
Žádné komentáře:
Okomentovat